Google my business – Online jelenlét húzza jelen a lét

A Google magyar vállalkozóknak szervezett Digitális Workshopjáról készült összefoglaló második részét olvasod. Az első részét itt találod. Ha ez megvolt, akkor itt az ideje az online élet szépségeiről beszámolnunk, Balog Gábor a Google Magyarország regionális oktatás-szervezője előadásából. Ez a beszámoló a Google Digitális Workshopjának rövidített „egyenes leirata”, amely a mi véleményünket nem tartalmazza. Viszont olvasd el, mit tartotta Google fontosnak megosztani a résztvevő vállalkozókkal.

 

Adwords

 

Miért is gondolja a Google, hogy minden vállalkozásnak az Adwords rendszerben kellene hirdetnie?

Ha kicsit távolabbról vizsgáljuk a kérdést, a legtöbb magyar Kis- középvállalkozásnak (KKV) nincs igazán kidolgozott hirdetési stratégiája, inkább csak próbálkozásai. Ha az online – offline tematika meg is van, a vezetők az online-on belül jellemzően már nem igazán tudnak a Push vs. Pull technikákkal bánni, pedig döntő különbség van a kettő között.

 

PUSH

 

A Push technikáknál gyakorlatilag tolom az infót a vevő irányába, mint egy display hirdetés. Gondoljunk analógiaként egy köztéri plakátra vagy egy „szuperinfó” hirdetésre. Van valami elképzelésem és hozzávetőleges adatom arról, hogy kiket találhatok el, de igazából nem tudom befolyásolni, hogy kit, mikor, hogyan ér el az infó, amit át szeretnék adni.

 

PULL

 

A Pull technikáknál a vevő keresi az információt, és én kiszolgálom őt. Tisztában vagyok vele, hogy milyen igényét tudom kielégíteni, ezért nem utálni fogja a számára haszontalan reklámot, hanem érdeklődve fogadja. Gondoljunk itt analógiaként egy olyan „plakátra” aminek én megmondom, hogy éhes vagyok ő meg feldobálja nekem a környékbeli éttermeket, pizzériákat, boltokat és megpróbálja kitalálni mit szeretnék igazán kajálni.

 

Oké, akkor itt megállnék egy polgári pillanatra. Megfogadtam, hogy nem fogok belekommentelni semmit, ezért nem is teszem. DE szeretnélek előre megnyugtani: az Adwords az azon emberek számára, akik nem foglalkoznak ezzel napi szinten kb. az orosz rulett és az idegsebészet törvénytelen gyermeke. Semmiképpen nem beszélnélek le róla, mert nagyon hatásos és hasznos! Sőt a Google szerint egyszerű 🙂 De szakértelem nélkül egyszerűen csak címkézz fel egy borítékot és küldd el benne a pénzedet a Google számára (1600 Amphitheatre Parkway in Mountain View, Santa Clara County, California, United States). Sok fáradtságot megspórolhatsz abszolút ugyanazzal az eredménnyel.

 

Másfelől, ha ráteszed magad vagy szakértőkhöz fordulsz minimum az Adwords beindításához, akkor megtaláltad a legolcsóbb és leghatékonyabb reklámozási formát, az tuti. Egyelőre. (Junior)

 

A keresőmarketing tehát mára messze a leghatásosabb útja annak, hogy ajánlatodat, termékedet el tudd juttatni a potens vevődhöz.

Ebben az esetben már nem csak látod, de meg is tudod határozni, hogy reklámod milyen időszakban, milyen lokációban jelenjen meg vevőidnek. Ezeket analitikában hátradőlve követheted, másfelől pedig te határozod meg, hogy mekkora büdzsét szánsz a reklámra, nem tudod túllépni. Az adwords reklám estén ugyanis (egyszerűsítve) nem fizetsz azért, mert látja a reklámodat az interneten. Csak a kattintásért fizetsz, ha a vevő megy az ajánlatod után, a többi pedig már rajtad áll.

 

SEO optimalizálás

 

Az elmúlt évtized slágertémája, ami továbbra is megkerülhetetlen. A weboldalad szövegeit és tartalmait továbbra is optimalizálni szükséges, hogy a google keresőrobotjai könnyen megérthessék, mivel van dolguk, miről szól a weboldalad. Cégvezetők számára most kihagynám a dinamikus url és a metatagok részletezését. A lényeg: ha rendben van a SEO akkor a Google tapasztalatai szerint nem csak az organikus találatok, hanem a hirdetéseid is sokkal jobban teljesítenek.

 

CTA

 

Mivel a Google, nem csak formailag, de tartalmilag is elemzi a webet fontosnak tartották kiemelni, hogy továbbra is hiányos a magyar weblapok nagy többségén a Call To Action (felszólítás a cselekvésre avagy iránymutatás)

Az „ezen a címen érdeklődhet” típusú kifejezések tizedannyira sem teljesítenek jól, mint az „érdeklődjön ezen a címen” típusúak. Nézz körül a weblapodon és tedd ezt rendbe!

 

Kulcsszavazás és kizárás

 

A weblapod tartalmának átláthatónak, navigálhatónak kell lennie és még egy fontos kritérium: releváns kulcsszavakhoz kell kapcsolódnia a főoldaladon és az aloldalakon egyaránt.

 

Itt Balog Gábor elmesélt egy érdekes történetet a keresőben a kulcsszó kizárásról, amit a teremben lévő 100 vezető közül ketten használtak.

 

Történt, hogy egy autómentő (tréleres) cégnek december elején elkezdett pörögni az Adwords, özönlöttek az ügyfelek a weblapra, ahonnan viszont azonnal le is pattantak. Ez igen rosszul érintette a céget, egyfelől, mert nem tudták mi okozza ezt a lepattanás cunamit, másfelől, mert minden érkező a weblapjukra 70.- forintjukba került akkor éppen. Megfejtés?

 

 

Lehet, hogy már rájöttél? …… Igen, karácsony közeledett és a LEGO kihozott egy autómentő játékot, amit a derék felhasználók az XY autómentő weblapján akartak megvenni – azért a karácsony előtti ajándékhajsza egy beszűkült tudatállapot, ne rójuk fel nekik.

Az XY autómentő cég végül rájött a megoldásra kizárták a LEGO kulcsszót az oldalukra mutató találatokat megelőzendően és a világ a helyére döccent – hogy ez mennyibe került nekik azt most ne firtassuk, belefutottak egy szemmel már látható összegbe.

 

Érdemes kizárnod azokat a márkákat amiket NEM forgalmazol, azokat a kifejezés kapcsolatokat (itt pl. autómentő játék), amik biztosan nem a te vevőid keresési találatait fogják hozni.

 

YouTube

 

Mindenki ismeri, a Google tulajdona a digitális ősidők óta.

Amit nem mindenki tud, jelenleg a YouTube a világ második számú keresője a Google mögött! Hogy miket keresnek rajta a magyarok? Elsősorban zenét, filmeket és naná, hogy online elektronikus játék közvetítéseket (pl. Minecraft).

 

De emellett nagyon népszerűek a how to… vagyis „hogyan csináld” típusú videók, amik már érdekesek a céged életében is.

Teendőid? Egyfelől legyen saját céges videócsatornád (az nem kerül pénzbe) és rajta releváns tartalmaid (azt létre kell hoznod).

Ha találsz olyan videoblogert (vlogert), akinek a témájához terméked-szolgáltatásod jól tud kapcsolódni már érdemes elgondolkodni akár szponzoráción vagy fizetett tartalmon is. Egy televíziós spot költségének a töredékéből mérhető tömeget érhetsz el. (A videomania vlogot most Magyarországról ~ 660 ezren követik)

 

Másfelől készíthetsz in-stream video reklámot, amit 5 másodperc elteltével átugorhat a néző (és akkor ez neked nem került semmibe) sőt a Google csak akkor vonja le a pénzt a büdzsédből, ha

  • végignézték a max. 30 másodperces reklámodat
  • vagy átkattintottak a weblapodra

 

Van még számos reklámozási lehetőség a youtube-on keresztül, később akár visszatérhetünk rá.

 

 

E-mail marketing

 

Habár már tízszer eltemették az e-mail marketing él, legfeljebb kicsit sápadtabb, mint fénykorában volt.

A Google szerint 2017-ben is érdemes listát építeni, hírlevelezni (vagy találni rá egy trendibb elnevezést), felépíteni az értékesítési tölcsért és tolni. Jellemzően 7-10 kontakt alatt alakul ki az a bizalmi kapcsolat a vevő és az eladó között, ami vásárlást eredményezhet. Itt viszont már jön a hálózati célzás és a

 

Remarketing

 

Ugye, megvan az érzés, hogy ha egyszer csak körülnézel egy nyaralás miatt egy weblapon és onnantól akármerre mész az interneten valahogy annak a környéknek a legjobb szállásajánlatai jelennek meg az oldalsávon. Ez a remarketing. Követik az érdeklődésedet és kapod az újabb és újabb impulzusokat. Finoman és érzékkel kell kezelni, hogy ne váljék elviselhetetlenül tolakodóvá, de megvannak a lehetőségek, rendszerben kezelve hihetetlenül hatékony.

 

Hogyan tovább?

 

Most a közösségi média hirdetésekről, az Instagramról (1.1millió felhasználó), LinkedIn-ről, Pinterestről (950 ezer felhasználó), a mobilokra célzott hirdetésekről, a tudatosan felépített online marketing rendszerekről szót sem ejtünk. Ezek fel-felbukkantak az előadásban, de mivel ez a másfél óra a Google szerepéről szólt első sorban, így azokra majd más bejegyzésekben kitérünk.

 

Összefoglalva a 1,5 óra:

 

Ahhoz, hogy a Google szolgáltatásait használni tudd, meg kell tanulnod Google-ül. Egy weblap önmagában csak az alap, emellett fel kell tenned a cégedet tartalmilag is a digitális térképre.

Tanulj a Google-tól magyar nyelven, kezdd itt: https://learndigital.withgoogle.com/digitalworkshop-hu

 

Lehetek itt a végén őszinte? Ha cégvezetőként a termékedről / szolgáltatásaidról érthető visszajelzéseket kapsz, pontosan látod mi zajlik a vásárlókkal, azt imádni fogod.

Ha egyszer összeáll a kép már nem az alkalmazottaid véleményére vagy sejtéseidre alapozod a tevékenységedet – már nem is fogod érteni hogyan vállalkozhattál e nélkül.

Az alapok elsajátítása ehhez elkerülhetetlen, de ha építeni szeretnéd, a cégedet kérd bátran a segítségünket! Mérd fel céged digitális felkészültségét (ingyenesen) itt:

A szerzőről: Köles István Junior

 

Média – marketing szakon végzett, dolgozott rádiókban – tévékben, valamint tanácsadó cégeknél.

Azért munkálkodik a kihelyezettmarketing.hu-n, hogy neked segítsen elmesélni a saját sztoridat – az ügyfeleidnek. Mert az eladóid lehetnek akár marketing szoftverek is, de a vevőid valószínűleg emberek.

Íratkozz fel hírlevelünkre!

Érdekel az az információ amivel előrébb viheted vállalkozásod?