K\u00e9t tendencia \u00e9rv\u00e9nyes\u00fcl egym\u00e1ssal p\u00e1rhuzamosan a magyar internet felhaszn\u00e1l\u00f3k k\u00f6r\u00e9ben.<\/p>\n
A marketing szakm\u00e1ban m\u00e1r legink\u00e1bb t\u00falhaladott bullshitnek tartj\u00e1k, ha valaki azt szeretn\u00e9 mondani neked, hogy a weboldalad legyen reszponz\u00edv (mobilbar\u00e1t). Mert az teljesen mag\u00e1t\u00f3l \u00e9rtet\u0151d\u0151. Ha ezzel a mondattal menn\u00e9k egy konferenci\u00e1ra el\u0151adni, lehurrogn\u00e1nak. Mindek\u00f6zben l\u00e1tunk egyes ter\u00fcleteken vid\u00e1man m\u0171k\u00f6d\u0151 \u0151skori weblapokat, amik hozz\u00e1k a p\u00e9nzt. Hol az igazs\u00e1g? Nan\u00e1, hogy a vev\u0151n\u00e9l.<\/p>\n
A Google kimutat\u00e1sai szerint a magyar kis-k\u00f6z\u00e9p v\u00e1llalkoz\u00e1sok (KKV) 29%-a semmilyen online marketing tev\u00e9kenys\u00e9get nem folytat. Akadnak, akik legal\u00e1bb egy fb oldalt hegesztenek, esetleg bejegyzik a Google c\u00e9gem \u2013et (amir\u0151l itt \u00edrtunk kor\u00e1bban<\/a>), de 56%-uk tov\u00e1bbra se ind\u00edt m\u00e9g egy weboldalt sem.<\/p>\n Am\u00edg mi (magyarok) ezzel nem foglalkoztunk 2015-ben megt\u00f6rt\u00e9nt a trendfordul\u00f3 el\u0151sz\u00f6r kezdt\u00e9k verni a mobilok internethaszn\u00e1latban az asztali g\u00e9peket, \u00e9s ez az oll\u00f3 az\u00f3ta csak tov\u00e1bb ny\u00edlt. Mi (kihelyezettmarketing.hu) l\u00e1tunk c\u00e9geket a mindennapi praxisunkban, ahol massz\u00edvan 80% feletti a mobilos keres\u00e9sek<\/strong> ar\u00e1nya a c\u00e9g term\u00e9keire.<\/p>\n A hat\u00e1s itt is gy\u0171r\u0171zik, m\u00edg k\u00e9t-h\u00e1rom \u00e9ve m\u00e9g idegenkedtek a felhaszn\u00e1l\u00f3k a nagy \u00e9rt\u00e9k\u0171 v\u00e1s\u00e1rl\u00e1sok lebonyol\u00edt\u00e1s\u00e1t\u00f3l a mobilon, addig most 2018-ban egyre gyakoribb, hogy meghat\u00e1roz\u00f3 technikai berendez\u00e9seket is megvesznek a telefonjukr\u00f3l. A kor\u00e1bbi p\u00e1r t\u00edzezres nagys\u00e1grendr\u0151l 200-300 ezer forint k\u00f6z\u00e9 emelkedett az a l\u00e9lektani hat\u00e1r, amit esetenk\u00e9nt ak\u00e1r kifizetnek mobilon kereszt\u00fcl a felhaszn\u00e1l\u00f3k.<\/p>\n A v\u00e1s\u00e1rl\u00e1s elemz\u00e9s\u00e9hez viszont legal\u00e1bb k\u00e9t t\u00e1mpontot \u00e9rdemes ismern\u00fcnk.<\/p>\n Miel\u0151tt ebben elmer\u00fcln\u00e9nk, sz\u00f6gezz\u00fck le:<\/p>\n A mobil egy k\u00e9zi sz\u00e1m\u00edt\u00f3g\u00e9p, amivel ak\u00e1r telefon\u00e1lhatunk is.<\/p>\n Ami ugyanis gy\u00f6keres v\u00e1ltoz\u00e1s ~2014 \u00f3ta, az a passz\u00edv id\u0151 amit internethaszn\u00e1lattal t\u00f6lt\u00fcnk. Mi is az? Be\u00fcl\u00fcnk az aut\u00f3nkba. A mobilunk \u00f6sszek\u00f6ti mag\u00e1t az aut\u00f3nkkal. A k\u00f6rnyez\u0151 GPS-A jeleket \u00f6sszegy\u0171jtve meghat\u00e1rozza, hol is vagyunk, leh\u00fazza a Google-t\u0151l k\u00f6rnyez\u0151 vid\u00e9k t\u00e9rk\u00e9p\u00e9t \u00e9s navig\u00e1lni kezd. T\u00e1j\u00e9koztat benn\u00fcnket a k\u00f6rnyez\u0151 benzinkutakr\u00f3l, \u00e9ttermekr\u0151l \u00e9s sz\u00e1ll\u00e1slehet\u0151s\u00e9gekr\u0151l stb. Mi mindek\u00f6zben utazunk, \u00e9s ha valaki megk\u00e9rdezn\u00e9, hogy am\u00fagy az interneten vagyunk-e azt mondan\u00e1nk: – \u00c1, nem.<\/p>\n Mobil n\u00e9zet kihelyezettmarketing.hu<\/p><\/div>\n A mostani 16-24 \u00e9ves koroszt\u00e1ly m\u00e1r digit\u00e1lis bennsz\u00fcl\u00f6tt. Sz\u00e1mukra az offline vil\u00e1g egy olyan rezerv\u00e1tum, amit esetleg kipr\u00f3b\u00e1lnak \u00e9rdekess\u00e9gk\u00e9ppen, de val\u00f3j\u00e1ban max. annyira vonz\u00f3 nekik, mint az X gener\u00e1ci\u00f3nak egy afrikai szafari, a terepj\u00e1r\u00f3 biztos mened\u00e9ke n\u00e9lk\u00fcl.<\/p>\n Napi 150-200 alkalommal k\u00e9pesek csekkolni a mobiljukat, ak\u00e1r 5-8 \u00f3r\u00e1t is k\u00e9pesek rajta l\u00f3gni, az nem csak inform\u00e1ci\u00f3forr\u00e1s nekik, hanem a szem\u00e9lyis\u00e9g\u00fck egy kiterjesztett r\u00e9sze. Ez egy ilyen vil\u00e1g, \u00e9s hab\u00e1r a mobilhaszn\u00e1lat az\u00e9rt, min\u00e9l id\u0151sebb ebben a pillanatban a felhaszn\u00e1l\u00f3, \u00fagy ar\u00e1nyosan cs\u00f6kken, de m\u00e1r a 60+ -os koroszt\u00e1lyban is 40% feletti. Azt pedig l\u00e1tjuk, hogy aki akt\u00edv nyugd\u00edjask\u00e9nt r\u00e1karmol az internetre\u2026<\/p>\n De t\u00e9rj\u00fcnk vissza az \u00fczlethez.<\/p>\n Az m\u00e1r vil\u00e1gos, hogy a mobil megker\u00fclhetetlen, eldobni m\u00e1r nem lehet.<\/p>\n Megismerni a mobilon kifejtett aktivit\u00e1st. Ezt pedig megtehetj\u00fck a Google Analytics-en kereszt\u00fcl, ahol egyes munkameneteket is visszakereshet\u00fcnk a weblapunkon, pontosan l\u00e1thatjuk hogyan, merre navig\u00e1l a lapunkon a felhaszn\u00e1l\u00f3 a mobilj\u00e1n kereszt\u00fcl \u00e9s azt is l\u00e1thatjuk, hol tal\u00e1lja meg, ami kell neki – vagy \u00e9ppen hol akad el.<\/p>\n Innent\u0151l v\u00e1lik \u00e9rdekess\u00e9 a j\u00e1t\u00e9k, hiszen nem adatokat keresg\u00e9l\u00fcnk, hanem v\u00e1s\u00e1rl\u00f3i viselked\u00e9seket. \u00a0Azokat a pillanatokat, amiben egyszer azt mondja: igen, m\u00e1skor azt, hogy: nem.<\/p>\n A mi feladatunk, az, hogy ezeken kereszt\u00fcl meg\u00e9rts\u00fck a szitu\u00e1ci\u00f3t, amiben a v\u00e1s\u00e1rl\u00e1s l\u00e9trej\u00f6hetett.<\/p>\n Teh\u00e1t a k\u00e9rd\u00e9sre (mobil vagy desktop) a v\u00e1lasz: Att\u00f3l f\u00fcgg.<\/strong><\/p>\n Ha a v\u00e1s\u00e1rl\u00f3m, a Google t\u00e9rk\u00e9p alapj\u00e1n lehet impulzusv\u00e1s\u00e1rl\u00f3 ak\u00e1r, p\u00e9ld\u00e1ul \u00e9tteremre vagy egy szezon\u00e1lis szolg\u00e1ltat\u00e1sra (mondjuk egy fesztiv\u00e1l), akkor nem k\u00e9rd\u00e9s, hogy mobilra kell nem csak a weblapot optimaliz\u00e1lni, de a futtatott hirdet\u00e9seket is.<\/p>\n Ha a term\u00e9kem-szolg\u00e1ltat\u00e1som egyszer\u0171en kommunik\u00e1lhat\u00f3, de azt tapasztalom, hogy a v\u00e1s\u00e1rl\u00e1saim m\u00e9gis asztali g\u00e9pekr\u0151l \u00e9rkeznek, akkor is k\u00f6telez\u0151 l\u00e9trehozom a weblapom fa\u00e9k egyszer\u0171s\u00e9g\u0171 mobilverzi\u00f3j\u00e1t, de meghagyhatom a j\u00f3l bizony\u00edt\u00f3 (b\u0151vebb) desktop szerkezetet a k\u00e9perny\u0151re.<\/p>\n \u00c9s legv\u00e9g\u00fcl \u2013 nem fogok c\u00e9gnevet \u00edrni \u2013 van egy \u00fcgyfel\u00fcnk, aki egy speci\u00e1lis m\u0171szaki term\u00e9kcsoportot forgalmaz. A v\u00e1s\u00e1rl\u00f3i 99%-ban m\u0171szaki emberek. Olyan r\u00e9szletes, mondhatni mobilbar\u00e1ts\u00e1got h\u00edrb\u0151l nem ismer\u0151 weblapja van, ami a legt\u00f6bb\u00fcnk sz\u00e1m\u00e1ra igencsak riaszt\u00f3 lenne. Az \u0151 \u00fcgyfelei, akik m\u00e9rn\u00f6kurak \u00e9s f\u00e9mipari szakik olyan magabiztosan t\u00e1j\u00e9koz\u00f3dnak a term\u00e9kk\u00f3dokt\u00f3l hemzseg\u0151 fel\u00fcleten, mint Morpheus a M\u00e1trixban. K\u00f6zel\u00edt az id\u0151, amikor ezt a weblapot is \u00e1t kell alak\u00edtani, de egyel\u0151re komoly forgalmat bonyol\u00edt le fennakad\u00e1sok n\u00e9lk\u00fcl \u2013 jelenleg azt tudom neki javasolni, hogy ford\u00edtsa m\u00e1sra a megl\u00e9v\u0151 forr\u00e1sait. P\u00e9ld\u00e1ul piackutat\u00e1sra, hogy a term\u00e9kpalett\u00e1j\u00e1t b\u0151v\u00edteni tudja, \u00e9s a trendfordul\u00f3t is \u00e9szrevegye id\u0151ben.<\/p>\n Azt minden v\u00e1llalkoz\u00f3 \u00e9rzi, hogy egyre komplexebb feladatokat kell ell\u00e1tnia, hiszen inform\u00e1ci\u00f3 d\u00f6mpingben telnek a napjaink. Rengeteg inform\u00e1ci\u00f3 \u00e9r benn\u00fcnket, \u00e9s adott esetben mi is rengeteg inform\u00e1ci\u00f3t bocs\u00e1tunk \u00fatra.<\/p>\n A mi feladatunk az, hogy err\u0151l az elk\u00e9peszt\u0151 palett\u00e1r\u00f3l kiv\u00e1lasszuk azokat az eszk\u00f6z\u00f6ket, amiket haszn\u00e1lva pont a megfelel\u0151 id\u0151pontban pont a megfelel\u0151 inform\u00e1ci\u00f3t tessz\u00fck el\u00e9rhet\u0151v\u00e9 a vev\u0151 sz\u00e1m\u00e1ra, em\u00e9szthet\u0151 form\u00e1ban.<\/p>\n A legnehezebb feladat minden c\u00e9g sz\u00e1m\u00e1ra most az, hogy mobilon is alkalmazkodjon a saj\u00e1t piac\u00e1hoz. Meg\u00e9rteni, hogy a vev\u0151 esetenk\u00e9nt eg\u00e9szen m\u00e1sra k\u00edv\u00e1ncsi, mint amit mi felt\u00e9telezn\u00e9nk. Eg\u00e9szen m\u00e1s d\u00f6nt\u00e9si pontokon s\u00e9t\u00e1l v\u00e9gig a mobillal a kez\u00e9ben, mintha bej\u00f6nne az \u00fczlet\u00fcnkbe \u00e9s k\u00f6r\u00fcln\u00e9zne.<\/p>\n A feladatunk teh\u00e1t ez: megismerni, meg\u00e9rteni a vev\u0151t. El\u0151\u00e1ll\u00edtani azokat a customer avat\u00e1rokat, akik m\u00e1r mobillal a kez\u00fckben v\u00e1s\u00e1rolnak.<\/p>\n Hol vannak \u0151k, mit csin\u00e1lnak, mi\u00e9rt keresik a mobiljukon az inform\u00e1ci\u00f3t, milyen f\u00f6ldrajzi t\u00e1vols\u00e1gon bel\u00fcl keresnek, inspir\u00e1ci\u00f3t keresnek egy d\u00f6nt\u00e9shez, vagy azonnali d\u00f6nt\u00e9si helyzetben vannak? (pl. tervezi lecser\u00e9lni a t\u00e9li gumij\u00e1t ny\u00e1rira, vagy defekttel \u00e1ll az \u00fat sz\u00e9l\u00e9n)<\/p>\n Tal\u00e1n ennyib\u0151l is \u00e9rthet\u0151, hogy egy a v\u00e1s\u00e1rl\u00f3k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g val\u00f3di k\u00e9rd\u00e9seire reflekt\u00e1l\u00f3 t\u00f6k\u00e9letlen weblap is jobban teljes\u00edthet \u00fczletileg, mint egy mobilra agyonoptimaliz\u00e1lt, de rosszul poz\u00edcion\u00e1lt homepage.<\/p>\n Az persze nem k\u00e9rd\u00e9s, hogy 2016 \u00f3ta a Google algoritmusa egyre ink\u00e1bb h\u00e1tt\u00e9rbe szor\u00edtja a nem reszponz\u00edv weblapokat, de minden v\u00e1llalkoz\u00f3nak csak egy k\u00e9rd\u00e9st kell megv\u00e1laszolnia: Mire k\u00edv\u00e1ncsi a vev\u0151je max. 3 m\u00e1sodpercen bel\u00fcl?<\/strong><\/p>\n Megvan a v\u00e1lasz? Indulhat a mobilra optimaliz\u00e1l\u00e1s.<\/p>\n M\u00e9g nincs meg a v\u00e1lasz?<\/p>\n Akkor \u00e9rdemes lesz k\u00f6r\u00fcln\u00e9zni az ipar\u00e1gi benchmark ter\u00fclet\u00e9n, a Google Consumer Barometer, vagy \u00e9ppen a Market Finder seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel.<\/p>\n \u00c9s ebben is \u00e1llunk rendelkez\u00e9s\u00e9re.<\/a><\/p>\n<\/a><\/p>\n
Viszont nem mindegy honnan v\u00e1s\u00e1rolnak!<\/strong><\/h2>\n
\n
A mobil m\u00e1r r\u00e9gen nem telefon.<\/strong><\/h3>\n
<\/a>
<\/a><\/p>\n
Mi akkor a feladatunk?<\/strong><\/h3>\n
<\/a><\/p>\n
A kulcssz\u00f3 pedig tal\u00e1n pont ez a paletta.<\/h2>\n
<\/a><\/p>\n
\n