
Most akkor mobilra vagy desktopra optimalizáljak?
Két tendencia érvényesül egymással párhuzamosan a magyar internet felhasználók körében.
A marketing szakmában már leginkább túlhaladott bullshitnek tartják, ha valaki azt szeretné mondani neked, hogy a weboldalad legyen reszponzív (mobilbarát). Mert az teljesen magától értetődő. Ha ezzel a mondattal mennék egy konferenciára előadni, lehurrognának. Mindeközben látunk egyes területeken vidáman működő őskori weblapokat, amik hozzák a pénzt. Hol az igazság? Naná, hogy a vevőnél.
A Google kimutatásai szerint a magyar kis-közép vállalkozások (KKV) 29%-a semmilyen online marketing tevékenységet nem folytat. Akadnak, akik legalább egy fb oldalt hegesztenek, esetleg bejegyzik a Google cégem –et (amiről itt írtunk korábban), de 56%-uk továbbra se indít még egy weboldalt sem.
Amíg mi (magyarok) ezzel nem foglalkoztunk 2015-ben megtörtént a trendforduló először kezdték verni a mobilok internethasználatban az asztali gépeket, és ez az olló azóta csak tovább nyílt. Mi (kihelyezettmarketing.hu) látunk cégeket a mindennapi praxisunkban, ahol masszívan 80% feletti a mobilos keresések aránya a cég termékeire.
Viszont nem mindegy honnan vásárolnak!
A hatás itt is gyűrűzik, míg két-három éve még idegenkedtek a felhasználók a nagy értékű vásárlások lebonyolításától a mobilon, addig most 2018-ban egyre gyakoribb, hogy meghatározó technikai berendezéseket is megvesznek a telefonjukról. A korábbi pár tízezres nagyságrendről 200-300 ezer forint közé emelkedett az a lélektani határ, amit esetenként akár kifizetnek mobilon keresztül a felhasználók.
A vásárlás elemzéséhez viszont legalább két támpontot érdemes ismernünk.
- Ki az, aki vásárol?
- Mikor, milyen helyzetben vásárol?
Mielőtt ebben elmerülnénk, szögezzük le:
A mobil már régen nem telefon.
A mobil egy kézi számítógép, amivel akár telefonálhatunk is.
Ami ugyanis gyökeres változás ~2014 óta, az a passzív idő amit internethasználattal töltünk. Mi is az? Beülünk az autónkba. A mobilunk összeköti magát az autónkkal. A környező GPS-A jeleket összegyűjtve meghatározza, hol is vagyunk, lehúzza a Google-től környező vidék térképét és navigálni kezd. Tájékoztat bennünket a környező benzinkutakról, éttermekről és szálláslehetőségekről stb. Mi mindeközben utazunk, és ha valaki megkérdezné, hogy amúgy az interneten vagyunk-e azt mondanánk: – Á, nem.
A mostani 16-24 éves korosztály már digitális bennszülött. Számukra az offline világ egy olyan rezervátum, amit esetleg kipróbálnak érdekességképpen, de valójában max. annyira vonzó nekik, mint az X generációnak egy afrikai szafari, a terepjáró biztos menedéke nélkül.
Napi 150-200 alkalommal képesek csekkolni a mobiljukat, akár 5-8 órát is képesek rajta lógni, az nem csak információforrás nekik, hanem a személyiségük egy kiterjesztett része. Ez egy ilyen világ, és habár a mobilhasználat azért, minél idősebb ebben a pillanatban a felhasználó, úgy arányosan csökken, de már a 60+ -os korosztályban is 40% feletti. Azt pedig látjuk, hogy aki aktív nyugdíjasként rákarmol az internetre…
De térjünk vissza az üzlethez.
Az már világos, hogy a mobil megkerülhetetlen, eldobni már nem lehet.
Mi akkor a feladatunk?
Megismerni a mobilon kifejtett aktivitást. Ezt pedig megtehetjük a Google Analytics-en keresztül, ahol egyes munkameneteket is visszakereshetünk a weblapunkon, pontosan láthatjuk hogyan, merre navigál a lapunkon a felhasználó a mobilján keresztül és azt is láthatjuk, hol találja meg, ami kell neki – vagy éppen hol akad el.
Innentől válik érdekessé a játék, hiszen nem adatokat keresgélünk, hanem vásárlói viselkedéseket. Azokat a pillanatokat, amiben egyszer azt mondja: igen, máskor azt, hogy: nem.
A mi feladatunk, az, hogy ezeken keresztül megértsük a szituációt, amiben a vásárlás létrejöhetett.
Tehát a kérdésre (mobil vagy desktop) a válasz: Attól függ.
Ha a vásárlóm, a Google térkép alapján lehet impulzusvásárló akár, például étteremre vagy egy szezonális szolgáltatásra (mondjuk egy fesztivál), akkor nem kérdés, hogy mobilra kell nem csak a weblapot optimalizálni, de a futtatott hirdetéseket is.
Ha a termékem-szolgáltatásom egyszerűen kommunikálható, de azt tapasztalom, hogy a vásárlásaim mégis asztali gépekről érkeznek, akkor is kötelező létrehozom a weblapom faék egyszerűségű mobilverzióját, de meghagyhatom a jól bizonyító (bővebb) desktop szerkezetet a képernyőre.
És legvégül – nem fogok cégnevet írni – van egy ügyfelünk, aki egy speciális műszaki termékcsoportot forgalmaz. A vásárlói 99%-ban műszaki emberek. Olyan részletes, mondhatni mobilbarátságot hírből nem ismerő weblapja van, ami a legtöbbünk számára igencsak riasztó lenne. Az ő ügyfelei, akik mérnökurak és fémipari szakik olyan magabiztosan tájékozódnak a termékkódoktól hemzsegő felületen, mint Morpheus a Mátrixban. Közelít az idő, amikor ezt a weblapot is át kell alakítani, de egyelőre komoly forgalmat bonyolít le fennakadások nélkül – jelenleg azt tudom neki javasolni, hogy fordítsa másra a meglévő forrásait. Például piackutatásra, hogy a termékpalettáját bővíteni tudja, és a trendfordulót is észrevegye időben.
A kulcsszó pedig talán pont ez a paletta.
Azt minden vállalkozó érzi, hogy egyre komplexebb feladatokat kell ellátnia, hiszen információ dömpingben telnek a napjaink. Rengeteg információ ér bennünket, és adott esetben mi is rengeteg információt bocsátunk útra.
A mi feladatunk az, hogy erről az elképesztő palettáról kiválasszuk azokat az eszközöket, amiket használva pont a megfelelő időpontban pont a megfelelő információt tesszük elérhetővé a vevő számára, emészthető formában.
A legnehezebb feladat minden cég számára most az, hogy mobilon is alkalmazkodjon a saját piacához. Megérteni, hogy a vevő esetenként egészen másra kíváncsi, mint amit mi feltételeznénk. Egészen más döntési pontokon sétál végig a mobillal a kezében, mintha bejönne az üzletünkbe és körülnézne.
A feladatunk tehát ez: megismerni, megérteni a vevőt. Előállítani azokat a customer avatárokat, akik már mobillal a kezükben vásárolnak.
Hol vannak ők, mit csinálnak, miért keresik a mobiljukon az információt, milyen földrajzi távolságon belül keresnek, inspirációt keresnek egy döntéshez, vagy azonnali döntési helyzetben vannak? (pl. tervezi lecserélni a téli gumiját nyárira, vagy defekttel áll az út szélén)
Talán ennyiből is érthető, hogy egy a vásárlóközönség valódi kérdéseire reflektáló tökéletlen weblap is jobban teljesíthet üzletileg, mint egy mobilra agyonoptimalizált, de rosszul pozícionált homepage.
Az persze nem kérdés, hogy 2016 óta a Google algoritmusa egyre inkább háttérbe szorítja a nem reszponzív weblapokat, de minden vállalkozónak csak egy kérdést kell megválaszolnia: Mire kíváncsi a vevője max. 3 másodpercen belül?
Megvan a válasz? Indulhat a mobilra optimalizálás.
Még nincs meg a válasz?
Akkor érdemes lesz körülnézni az iparági benchmark területén, a Google Consumer Barometer, vagy éppen a Market Finder segítségével.
És ebben is állunk rendelkezésére.
![]() |
A szerzőről: Köles István Junior Média – marketing szakon végzett, dolgozott rádiókban – tévékben, valamint tanácsadó cégeknél. Azért munkálkodik a kihelyezettmarketing.hu-n, hogy neked segítsen elmesélni a saját sztoridat – az ügyfeleidnek. Mert az eladóid lehetnek akár marketing szoftverek is, de a vevőid valószínűleg emberek. |